Hoe het begon

Printer-friendly version

Hoe het begon oude foto

Het Harmonieorkest van Mol-Rauw kan terugblikken op een kleurrijk verleden. In 1948 begon het als een kleine harmonie die met de lokale kermis uittrok. Gedurende de daaropvolgende decennia kwamen er de majorettes en drumband bij. Zoals zovele muziekverenigingen kende ook die van Mol-Rauw eind jaren ‘70 een malaise. Het ledenaantal nam duidelijk af en de interesse in het muziekgebeuren kende een algemene terugval. Majorettes en drumband werden afgeschaft en men besloot enkel nog met een harmonie verder te gaan

In de jaren '80 echter begon de harmonie van Mol-Rauw langzaamaan aan een opwaartse trend. Alex Steurs, een jonge gedreven dirigent, nam de muzikanten onder zijn vleugels. Er werd een visie uitgewerkt die zich toespitste op vernieuwing en verjonging. Een ver doorgedreven samenwerking met de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord te Mol zorgde ervoor dat er goed opgeleide, jonge muzikanten deel gingen uitmaken van de groep. En langzaam maar zeker steeg zowel de kwantiteit als de kwaliteit.
De jaren '90 brachten heel wat nieuwe uitdagingen voor de harmonie. Eén van de hoogtepunten vormde de festiviteit rond de toekenning van de titel ‘Koninklijk’ in 1998. Het was een waardering voor het werk van heel wat vrijwilligers gedurende al die jaren.

Dankzij de stijgende kwaliteit kenden de jaarlijkse ‘Nieuwjaarsconcerten’ een enorme bijval. Sinds een aantal jaren moet men zelfs drie dagen concerteren. Maar het is niet enkel bij deze jaarlijkse concerten gebleven. Samen met een verjongd bestuur werd geopteerd om meer projectmatig te gaan werken. Een reeks Promsconcerten met gasten als Sabien Tiels en Barbara Dex zijn hiervan een voorbeeld. 'Top of the bill' was de Halloween Proms in 2003 met niemand minder dan Paul Michiels, Raymond van het Groenewoud en Barbara Dex op de affiche. In mei 2004 speelde het orkest op Elvis Classics o.l.v de vroegere bandleider van The King himself. Een nieuwe pluim op hun palmares!
Ook het meer klassieke repertoire kreeg de nodige aandacht. Zo stond de Vlaamse klarinettist Walter Boeykens als solist op het podium van Cultuurcentrum ’t Getouw, samen met het Harmonieorkest. Tijdens een programma rond de componist George Gershwin soleerde Dagmar Feyen op de piano. Dit alles naast een heus Sylvesterconcert, een Bachconcert en een Verdiconcert

Ondertussen onderging de Harmonie een nieuwe verjongingskuur. De naam werd gewijzigd en de ‘Koninklijke Harmonie Sint-Carolus’ gaat nu door het leven als het 'Harmonieorkest van Mol-Rauw'. Een uiterlijke verjonging die echter de innerlijke waarden van de vereniging onaangeroerd laat. Het orkest blijft streven naar kwaliteit en blijft een vereniging waar de muzikanten zich thuis voelen in een toffe groep die niet stilzit.


Hoe het begon nieuwe foto

Share this